VOLUME 30 - NUMBER 11-12 - 2009

Perforation of Meckel’s diverticulum by a chicken bone mimicking acute appendicitis. Case report

• Campos Canelas A.L., Abud Neto A.N., Santos Rodrigues A.L., Crociati Meguins L., Felgueiras Rolo D., Ferreira Lobato M.
  • Casistica clinica, 476-478

• Versione Italiana: Il diverticolo di Meckel (DM) è una anomalia congenita dovuta a una chiusura incompleta del dotto vitellino. Il DM può manifestarsi con emorragia, ostruzione intestinale e infiammazione; la sua perforazione da osso di pollo è una complicazione molto rara che pone a rischio la vita. Descriviamo qui il caso di un paziente di sesso maschile (52 anni d’ età), di origine amazzonica, il quale ha manifestato sintomi e segni di addome acuto con sospetto iniziale di appendicite acuta. Tuttavia, la diagnosi corretta è stata posta solo durante l’atto operatorio, quando l’appendice ciecale è apparsa normale mentre si è constatato che il DM era infiammato e perforato da un osso di gallina. Il paziente è stato curato con la rimozione del segmento ileale, con il DM perforato, con un’evoluzione post-operatoria regolare.

English version: Meckel’s diverticulum (MD) is a congenital disorder that results from an incomplete obliteration of the vitelline duct. MD may give rise to bleeding, intestinal obstruction and inflammation; however its perforation by a foreign body is an extremely rare life-threatening complication. We report on a 52 years-old Brazilian Amazon man presenting symptoms and signs of acute abdomen with an initial suspicion of acute appendicitis. However, the right diagnosis was made only during exploratory laparotomy when the appendix was found to be normal, whereas MD was found to be inflamed and perforated by a chicken bone. The patient was treated successfully with resection of a segment of the ileum, including the perforated diverticulum, and had an uncomplicated postoperative course.

• KEY WORDS: Meckel’s diverticulum - Chicken bone - Surgery. Diverticolo di Meckel - Osso di pollo - Chirurgia.