VOLUME 29 - NUMBER 4 - 2008

Intestinal obstruction due to idiopathic sclerosing encapsulating peritonitis. Clinical report and review of literature

• Minutolo V., Gagliano G., Angirillo G., Minutolo O., Morello A., Rinzivillo C.
  • Casistica clinica, 173-176

• Versione Italiana: La peritonite sclerosante è una condizione patologica rara, solitamente secondaria a dialisi peritoneale o a chemioterapia intraperitoneale o ancora dovuta al posizionamento di uno shunt peritoneo-giugulare in pazienti cirrotici con ascite refrattaria al trattamento; può essere causata anche da altri e ignoti fattori (forma idiopatica), come nel caso qui descritto per il quale si può pensare ad una predisposizione genetica. Il quadro clinico è variabile e insidioso, ma quando compare una sintomatologia occlusiva si impone l’intervento, che spesso non è semplice e anzi richiede una speciale attenzione nei pazienti dializzati o cirrotici, per la possibilità di emorragie e altre gravi complicanze che possono condurre all’exitus. Descriviamo il trattamento chirurgico e il quadro istologico e clinico di un caso giunto alla nostra osservazione.

English version: The sclerosing peritonitis (SP) is a rare illness secondary to the peritoneal dialysis or due to intraperitoneal chemotherapy or the positioning of a peritoneal-jugular shunt in cirrhotic patient with refractory ascites or due to unkown other factors (idiophatic form) like in our patient. The clinical pattern is various and insidious, but when an intestinal occlusive symptomatology is presents an urgent operation is mandatory. The surgical operation is often not easy and asks for a lot of attention especially in the dialyzed subject or in patients with cirrhosis, due to the possibility of postoperative bleeding and other serious complications that can result fatal. In this report we describe surgical treatment, pathologic pattern and clinical findings of this rare disease.

• KEY WORDS: Idiophatic sclerosing peritonitis - Intestinal obstruction - Surgery. Peritonite idiopatica sclerosante - Occlusione intestinale - Chirurgia.