VOLUME 29 - NUMBER 4 - 2008

Unicentric Castelman’s disease in peripancreatic tissue: case report and review of the literature

• Talarico F., Negri L., Iusco D., Corazza G.G.
  • Original Article, 141-144

• Versione Italiana: La malattia di Castelman è un disordine linfoproliferativo che si osserva più frequentemente nel mediastino, anche se sono state descritte localizzazioni extratoraciche cervicali, ascellari, mesenteriche e retroperitoneali. Descriviamo il caso di un uomo di 69 anni con una localizzazione peripancreatica della malattia che mimava la presenza di una neoplasia e che fu trattata con escissione locale. Solo sette casi di localizzazione pancreatica e peripancreatica sono descritti in letteratura. In questi casi la diagnosi differenziale può essere problematica sia per i segni clinici aspecifici che per le caratteristiche radiologiche non dirimenti. L’escissione chirurgica è spesso sia diagnostica che terapeutica.

English version: Castelman’s disease is a rare disorder of the lymphoid tissue that usually occurs in the mediastinum even if extrathoracic involvement, including neck, axilla, mesentery and retroperitoneum, has also been described. We report a case of a 69 years old men with peripancreatic localisation, mimicking a pancreatic neoplasm treated with local excision. Only seven cases of pancreatic and peripancreatic localisation are described in the world-wide literature. This particular site of disease may give troublesome differential diagnosis due to non specific clinical signs and radiological features. Often surgical excision is both diagnostic and therapeutic.

• KEY WORDS: Pancreas - Giant lymph node hyperplasia - Castelman’s disease. Pancreas - Iperplasia linfonodale gigante - Malattia di Castelman.